Om du skal drive utslag fra en fysisk butikk så bør butikken eller lokalet være:
- I nærhet til kundene I din målgruppe.
- Nærmere kundene enn dine konkurrenter.s lokaler
- Såkalte “High-end” produkter bør selges fra et lokale som ligger I et område andre “high-end” produkter selges fra.
Om du skal starte opp en butikk på internett så er det viktig at man bruker pengene på å lage en best mulig nettbutikk. Det er ikke fine lokaler og stilig interiør som er viktig og som bør prioriteres.
Mer informasjon
Plasseringen av virksomheten din bør avgjøres basert på hva du skal selge og hvem målgruppen din er. Generelt er det en god ide å være nær kundene dine. Mange anser det som en stor negativ kostnad hvis de må reise langt eller bruke mye tid på å kjøpe produktet de vil ha. Hvis målgruppen din er i Trondheim, vil du sannsynligvis ikke selge noe hvis folk må reise utenfor byen for å få dine produkter.
Et godt råd er å være minst like nær dine kundene dine som det konkurrentene er. Ofte er det bedre å ha et mindre og en noe “dyrere” lokale beliggende nær kundene, enn å ha et større og billigere lokale beliggende lenger unna.
Om bedriften tilbyr tjenester der man oppsøker og jobber hos kundene vil plasseringen av lokale være mindre viktig. I så tilfelle bør du heller bruke pengene dine på markedsføring og synlighet mot målgruppen slik at de tar kontakt per epost eller telefon. En god nettside med relevant informasjon og priser kan også være en fordel.
Hvis du skal selge produkter via Internett er plasseringen av det aktuelle lokalet ikke så viktig, bare husk å tenke på muligheter for logistikk og utsending hvis du sender fysiske produkter ut fra lokalene til bedriften.